De gezondheidsrisico’s van het zijn van een stewardess

Hoewel stewardessen

De gezondheidsrisico’s van het zijn van een stewardess

Stewardessen zijn vatbaar voor veel gezondheidsgerelateerde blootstellingen. Het artikel bespreekt de belangrijkste gezondheidsrisico’s van het beroep.

In de jaren zestig kwam high fashion in de lucht. Ingetogen elegantie werd vervangen door minirokken en hotpants en stewardessen werden een marketinginstrument voor de luchtvaartmaatschappijen.

De woorden van Braniff-gastvrouw Muffet Webb die in 1956 de eerste Miss Skyway-wedstrijd won (een schoonheidswedstrijd voor stewardessen) weerspiegelen zeker de ondertoon toen ze zei; “Weet je vrouw dat je met ons vliegt?”

Destijds werd het stewardess-zijn een buitengewoon populaire baan. In 1967 accepteerde TWA minder dan drie procent van zijn aanvragers – een lager acceptatiepercentage dan Harvard (6).

Modern Day Met de Airline Deregulation Act in 1978, heeft de Amerikaanse federale wet de luchtvaartindustrie gedereguleerd, waardoor de controle van de federale overheid op gebieden zoals tarieven, routes en toegang tot de markt voor nieuwe luchtvaartmaatschappijen is opgeheven (7).

De leeftijdsstructuur van stewardessen is sinds 1980 dramatisch veranderd. Hoewel stewardessen jonger waren dan het totale Amerikaanse personeelsbestand in 1980, zijn ze nu ouder. Daarom is er een vrije markt geïntroduceerd in de commerciële luchtvaartindustrie, wat leidde tot een toename van het aantal van vluchten, lagere tarieven, toenemend aantal passagiers en consolidatie van vervoerders.

Bijgevolg werd vliegen minder een luxe. Het woord ‘stewardess’ raakte uit de gratie en werd vervangen door de meer genderneutrale ‘stewardess’.

De leeftijdsstructuur van stewardessen is sinds 1980 dramatisch veranderd. Hoewel stewardessen jonger waren dan het totale Amerikaanse personeelsbestand in 1980, zijn ze nu ouder (8).

Tegenwoordig zijn er meer dan 100.000 stewardessen in de VS (9).

Volgens het Population Research Bureau is de helft van alle stewardessen 45 jaar en ouder, en bijna 22 procent van hen is 55 jaar en ouder.

Hoewel stewardessen overwegend vrouwelijk blijven, hebben mannen hun aanwezigheid in de VS tussen 1980 (19,3 mannen per 100 vrouwen) en 2007 (26,4 mannen per 100 vrouwen) verhoogd (8).

Sinds 1980 is er ook een dramatische verschuiving opgetreden in de inkomsten van stewardessen. Na correctie voor inflatie daalde het mediane uurloon met 26 procent tussen 1980 en 2007. Daarentegen steeg het mediane uurloon van alle Amerikaanse werknemers met 13 procent tijdens deze periode (8).

LEZEN  Gezwollen voeten en gezwollen enkels - beenoedeem verklaard

Aziatische landen gebruiken nog steeds stewardessen als een van hun unieke verkoopargumenten. Stewardessen moeten fysiek aantrekkelijk en fit zijn en vallen binnen een strenge eis van leeftijd, lengte en gewicht.

Hoewel stewardessen overwegend vrouwelijk blijven, hebben mannen hun aanwezigheid in de VS verhoogd tussen 1980 (19,3 mannen per 100 vrouwen) en 2007 (26,4 mannen per 100 vrouwen) De gezondheidsrisico’s van het zijn van een stewardess Ondanks de unieke beroepsomgeving, de gezondheid gevolgen van stewardesswerk zijn niet intensief onderzocht.

gezondheidsrisico zijn

Stewardessen worden continu blootgesteld aan een reeks van werkgerelateerde blootstellingen zoals slechte luchtkwaliteit in de cabine, kosmische ioniserende straling, verhoogde ozonwaarden, pesticiden door desinfectie van de cabine, hoge niveaus van beroepslawaai, verstoring van het circadiane ritme, zware fysieke werkeisen en verbale en seksuele intimidatie (10).

De stewardess is de enige persoon in een vliegtuig die intensieve fysieke activiteit verricht bij verlaagde zuurstofniveaus (11). Daarom kunnen hun gezondheidsrisico’s aanzienlijk verschillen van die van piloten en passagiers

De meest recente en betrouwbare informatie over de gezondheidsrisico’s van een stewardess is afkomstig van de Harvard Flight Attendant Health Study (FAHS) (12, 13).

De studie begon in 2007 en heeft sindsdien meer dan 12.000 mensen geworven in 2 golven (14).

De cabine-omgeving De kruishoogte van commerciële vliegtuigen wordt meestal tussen 30.000 en 45.000 voet (9.100 tot 13.700 m) gehandhaafd. Omdat de lage atmosferische druk op dergelijke hoogtes niet compatibel is met overleving, worden de vliegtuigcabines tijdens de vlucht onder druk gezet tot een equivalent van 5.000 tot 8.000 voet (1.500 – 2.400 m) boven zeeniveau (15).

Daarom is de partiële zuurstofdruk in de cabinelucht op kruishoogte 25-30% lager dan op zeeniveau.

Een deel van de cabinelucht (40-50%) wordt gerecirculeerd en gereinigd met speciale filters, terwijl de rest wordt afgeleid van de buitenlucht (ontluchtingslucht). De vochtigheid aan boord varieert van 6-18%, afhankelijk van het compartiment. De optimale luchtvochtigheid varieert tussen 40-70%. Vandaar dat cabinelucht droog is (16).

LEZEN  Melatonine - 15 vragen en antwoorden over melatonine en slaap

Het airconditioning- en ventilatiesysteem op commerciële vliegtuigen onderhoudt een laag aantal micro-organismen in de cabine. Er zijn echter meldingen van personen die verschillende infectieziekten oplopen via luchttransmissie (17, 18).

Meer dan standaard tarieven van virale gastro-enteritis, verkoudheid en griepachtige symptomen worden gemeld tijdens de vlucht dan andere beroepen (19).

Hoewel zeer efficiënte deeltjesluchtfilters (HEPA) het risico op overdracht van ziekten effectief beperken, kan overdracht van persoon tot persoon in de cabine van het vliegtuig soms clusters van infecties veroorzaken, zoals SARS, tuberculose, coryza, griep, mazelen en meningitis. Verder kunnen stewardessen tijdens een overstap worden blootgesteld aan gevaren van infectieziekten.

Decennia lang werden stewardessen blootgesteld aan tweedehands tabaksrook. Sommige van de gezondheidsproblemen die worden veroorzaakt door passief roken bij volwassenen zijn onder meer coronaire hartziekten, beroerte en longkanker (20).

Luchtkwaliteit in de cabine Sinds de eliminatie van roken aan boord van commerciële vliegtuigen is er een significante vermindering van de toxicologische risico’s in de cabine (21).

Tegenwoordig zijn algemene zorgen over de luchtkwaliteit vaak gericht op luchtdroogte. Langdurige blootstelling aan droge lucht veroorzaakt symptomen van lokale irritatie, zoals verstopte neus, pijnlijke ogen, neus, keel en borstklachten of symptomen zoals hoofdpijn, vermoeidheid en concentratiestoornissen.

In een in 2005 gepubliceerde Zweedse studie van stewardessen was de meest voorkomende klacht over de luchtkwaliteit in de cabine droge lucht (53%). Luchtvaartpersoneel had meer neus-, keel- en handhuidsymptomen dan kantoormedewerkers (22).

commerciële vliegtuigen

Ondanks enkele recente verbeteringen zijn er echter nog steeds ernstige zorgen over luchtkwaliteitsincidenten die stewardessen treffen (23).

Stewardessen kunnen worden blootgesteld aan cabineluchtverontreiniging door giftige stoffen door ontluchte motor, ozon (in straalvliegtuigen die niet zijn uitgerust met katalysatoren) of bronnen in de passagierscabine.

Veel gevallen van ernstige symptomen van luchtvervuiling in de cabine zijn gemeld.

Hoewel de directe gezondheidseffecten van blootstelling aan vervuilde cabinelucht relatief goed zijn gedocumenteerd, wordt de oorzaak, diagnose en behandeling van langetermijneffecten nog steeds besproken. Waarom echter slechts enkele cabinebewoners bijzonder worden getroffen, en andere niet, is onduidelijk (24).

Volgens verschillende gegevens verkregen van drie Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, variëren frequentieschattingen van luchtvervuilingsgebeurtenissen van 0,09 tot 3,88 incidenten per 1000 vluchtcycli. Gebruikmakend van de laagste schatting van 0,09 gebeurtenissen per 1.000 vluchtcycli, kunnen er elke dag gemiddeld twee tot drie vervuilde luchtafwijkingen zijn (25).

LEZEN  Wat is de echte oorzaak van hartaandoeningen Cholesterol of ontsteking

De term “aerotoxisch syndroom” is een uitdrukking die door sommige experts wordt gebruikt om de gezondheidseffecten op korte en lange termijn te beschrijven die worden veroorzaakt door vervuilde cabinelucht (26). Het concept van aerotoxisch syndroom als een goed gedefinieerde entiteit wordt echter nog steeds niet erkend door de gemeenschap van luchtvaartgeneesmiddelen (27).

Kosmische ioniserende straling Kosmische ioniserende straling is een vorm van straling die uit de ruimte komt. Een minimale hoeveelheid van deze straling bereikt de aarde.

Op vlieghoogtes worden passagiers en bemanningsleden blootgesteld aan hogere niveaus van ioniserende straling.

Blootstellingen aan kosmische straling in vliegtuigen omvatten galactische kosmische straling, die altijd aanwezig is en gebeurtenissen met zonnedeeltjes, soms “zonnevlammen (28)” genoemd.

Er zijn aanwijzingen dat kosmische ioniserende straling bij mensen kanker veroorzaakt (29). Het is ook bekend dat ioniserende straling reproductieve problemen veroorzaakt.

De Nationale Raad voor Stralingsbescherming en -metingen meldde dat vliegtuigbemanning de grootste gemiddelde jaarlijkse effectieve dosis (3,07 mSv) heeft van alle Amerikaanse aan straling blootgestelde werknemer (30).

De European Cockpit Association (ECA) beveelt luchtvaartmaatschappijen aan potentiële nieuwe werknemers te informeren over blootstelling aan straling vóór aanwerving. Alle werknemers moeten zich ervan bewust zijn dat vliegen op grote hoogte hen blootstelt aan aanzienlijk hogere ioniserende stralingsniveaus met bijbehorende gezondheidsimplicaties (31).

Verkorting van de blootstellingstijd door minder uren te vliegen kan helpen om de jaarlijkse limieten van vlieguren te verlagen in het belang van de vliegveiligheid.

Evenzo kunnen leden van het cockpitpersoneel hun blootstelling aan levenslange straling beïnvloeden door gebruik te maken van hun opties met betrekking tot de selectie van het (de) vliegtuigtype (n), het type vluchtuitvoering (korte afstand / lange afstand) en hun pensioengerechtigde leeftijd. Luchtvaartmaatschappijen worden aangemoedigd om bemanningen de mogelijkheid te bieden dergelijke loopbaankeuzes te maken.

Op vlieghoogtes worden bemanningsleden en passagiers blootgesteld aan hogere niveaus van cocmische ioniserende straling Kanker