Dieetvetten en hart-en vaatziekten

Dieetvetten en hart-en vaatziekten – Blootstelling van de schurk

Dieetvetten hart-en

Dieetvetten en hart-en vaatziekten

Blootstelling van de schurk

Dieetvetten en hartaandoeningen – Blootstelling van de schurk. Hoe beïnvloedt vetconsumptie het risico op hartziekten?

Wat is het ergste? Verzadigd vet, transvet, omega-6?

De Franse wetenschapper Paul Sabatier ontwikkelde het hydrogeneringsproces in de jaren 1890. In 1902 ontdekte Wilhelm Normann dat vloeibare oliën konden worden gehydrogeneerd om transvetzuren te vormen. Dit bleek de eerste man te zijn die dik werd.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog steeg het gebruik van transvetten door het toegenomen gebruik van margarine. Aan het begin van de jaren tachtig was er een sterke campagne van consumentenorganisaties om verzadigd vet te gebruiken voor het frituren in fastfoodrestaurants. In reactie daarop begonnen de meeste fastfoodbedrijven gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën te gebruiken die transvet bevatten in plaats van rundvet en tropische oliën met veel verzadigde vetten.

Veel bewijs geeft aan dat de angst voor verzadigde vetten in de jaren 1950 tot de jaren 1980 leidde tot een verhoogd gebruik van transvetten.

In de jaren negentig werd echter duidelijk dat transvetten schadelijk kunnen zijn. Talrijke onderzoeksstudies in de jaren negentig hebben correlaties aangetoond tussen transvetzuren en verhoogd LDL-cholesterol en een hogere incidentie van hartaandoeningen.

In 1993 riepen gezondheidsorganisaties op voor fastfoodrestaurants om te stoppen met het gebruik van gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën in hun friteuses. Transvet was de nieuwe schurk.

In 2003 was Denemarken het eerste land ter wereld dat het gebruik van transvetten bij wet beperkte. Transvetetikettering werd in 2006 verplicht in de Verenigde Staten. In hetzelfde jaar werd de American Heart Association de eerste grote gezondheidsorganisatie die een dagelijkse limiet specificeerde: minder dan 1 procent van de calorieën uit transvet. Later in het jaar werd New York de eerste Amerikaanse stad die een regulering voor transvet in restaurants goedkeurde. Meerdere steden en staten hebben sindsdien vergelijkbare voorschriften voorgesteld.

gebruik transvetten

Is meervoudig onverzadigd vet (PUFA) een gezondere optie dan verzadigd vet?

De aanbeveling om PUFA te vervangen door verzadigd vet was een van de hoofddoelen van het McGovern-rapport in 1977.

LEZEN  Fructose Fructose bij metabool syndroom en hartziekten

Dit is waarschijnlijk afkomstig van het onderzoek van de invloedrijke epidemioloog van Minnesota, Ancel Keys. Sleutels worden vaak erkend als de vader van de dieet-hart-hypothese. Hij publiceerde veel studies in de jaren 1960 en de jaren 70 die hogere cholesterolwaarden onder patiënten met hartaandoeningen aantoonden. Zijn studies toonden ook hogere cholesterolwaarden aan bij mensen die voedsel consumeerden dat rijk was aan verzadigd vet en cholesterol.

Uit zijn beroemde ‘Seven Countries Study’ concludeerde Keys dat voedingsvet de belangrijkste oorzaak van hartaandoeningen was omdat het de cholesterol in het bloed verhoogt. Het onderzoek is echter bekritiseerd vanwege de methode waarmee populaties voor het onderzoek werden geselecteerd en de manier waarop de populatie (ecologische) correlaties werden uitgevoerd. Keys geloofde, net als zoveel anderen, dat een mediterraan dieet met weinig vet en rijk aan PUFA beschermd tegen hartziekten.

Advies om dierlijke vetten die rijk zijn aan verzadigde vetten te vervangen door plantaardige oliën die rijk zijn aan PUFA is al een halve eeuw een hoeksteen van wereldwijde voedingsrichtlijnen.

Toen het advies vijftig jaar geleden opkwam, werden PUFA’s echter beschouwd als een enkele moleculaire categorie met één zeer relevant biologisch effect – om de cholesterolwaarden in het bloed te verlagen. Op dat moment was omega-6 (linolzuur) de bekendste PUFA. Sindsdien is erkend dat PUFA’s meerdere soorten omega-3 en omega 6 omvatten, elk met unieke biochemische eigenschappen en misschien verschillende cardiovasculaire effecten.

Dieetvetten en hart-en vaatziekten

Wat was het bewijs achter het aanbevelen van een verminderde consumptie van verzadigd vet en een verhoogde consumptie van PUFA?

Interessant is dat er drie prospectieve onderzoeken werden uitgevoerd in de jaren zestig en zeventig waarin de effecten van deze twee soorten vetten werden vergeleken. De onderzoeken met in totaal 1300 mannen met hartaandoeningen in Engeland, Noorwegen en Australië gebruikten diëten met hoge verhoudingen van PUFA’s tot verzadigde vetten, beperkte cholesterol in de voeding en lage niveaus van enkelvoudig onverzadigd vet.

LEZEN  Hoge opname van koolhydraten Erger nog dan vetrijk voor bloedlipiden

De proeven duurden vijf jaar en ondanks het bereiken van een lager cholesterolniveau deden de mensen op het experimentele dieet het niet beter dan hun collega’s op het controledieet. Daarom ondersteunden deze studies niet de hypothese dat vervanging van PUFA door verzadigd vet gunstig was. Op de een of andere manier leek de medische gemeenschap dit niet op te merken. Interessant is dat een van deze onderzoeken, The Sydney Diet Heart Study, onlangs werd teruggevonden, opnieuw geëvalueerd en gepubliceerd in het British Medical Journal. De resultaten hebben veel aandacht gekregen.