Intermitterend vasten en gezondheid – het wetenschappelijk bewijs

Intermitterend vasten

Intermitterend vasten en gezondheid – het wetenschappelijk bewijs

Intermitterend vasten kan verschillende voordelen voor de menselijke gezondheid hebben. Het bevordert gewichtsverlies, verbetert lipiden en bloeddruk en verhoogt de levensverwachting .

Intermitterend vasten is onlangs populair geworden als middel om het lichaamsgewicht te verminderen en de metabole gezondheid te verbeteren. Dierstudies suggereren ook dat intermitterend vasten gezond ouder worden kan bevorderen en de levensduur kan verlengen.

Door de eeuwen heen, kunnen mensen baat hebben gehad bij het beperken van voedselinname voor specifieke tijdsperioden, hetzij om religieuze redenen of wanneer voedsel schaars was.

In feite heeft het menselijk lichaam veel adaptieve mechanismen ontwikkeld die overleven in perioden van hongersnood mogelijk maken. Daarom wordt intermitterend vasten meestal goed verdragen en lijkt het onschadelijk te zijn voor gezonde, normaal gewicht en zwaarlijvige volwassenen.

Er is echter nog steeds geen evidence-based ondersteuning voor intermitterend vasten die kan worden gebruikt om aanbevelingen voor de volksgezondheidspraktijk te genereren (1).

Intermitterend vasten kan op veel verschillende manieren worden uitgevoerd. Om veilig te zijn, is het echter van cruciaal belang om een ​​uitgebalanceerd dieet te eten en te voldoen aan de regels van gezond eten.

Er zijn veel overeenkomsten tussen de effecten van caloriebeperking en die van intermitterend vasten.

Calorische beperking betekent het verminderen van de gemiddelde dagelijkse calorie-inname tot onder wat gebruikelijk is. Tijdens intermitterend vasten eet een persoon helemaal niet of beperkt hij de voedselinname gedurende bepaalde periodes ernstig. Dit leidt vaak tot minder verbruikte calorieën. Intermitterend vasten lijkt echter in grotere mate gezondheidsvoordelen te bieden dan kan worden toegeschreven aan een vermindering van de calorie-inname (1).

Het doel van dit artikel is om een ​​aantal essentiële vragen te beantwoorden over hoe intermitterend vasten wordt beoefend, hoe het de stofwisseling en cellulaire functie beïnvloedt, en hoe het de menselijke gezondheid kan bevorderen en mogelijk de levensduur kan verlengen.

Intermitterend vasten Intermitterend vasten omvat afwisselend vasten en eten. Deze aanpak omvat verschillende regimes, waaronder afwisselend vasten op een alternatieve dag, gemodificeerd afwisselend vasten op een alternatieve dag, het 5: 2 dieet en het 16: 8 dieet.

Alternatieve dagen vasten bestaat uit een dag ad libitum eten, vaak aangeduid als de “voederdag”, gevolgd door een dag zonder calorische consumptie genaamd de “snelle dag (2)”.

Gemodificeerde vastendag op de andere dag zorgt voor wat calorie-inname op de snelle dag, hoewel sterk beperkt (~ 75% caloriebeperking).

Het 5: 2-dieet, of het snelle dieet, schrijft 2 dagen ernstige caloriebeperking per week voor en een regulier dieet gedurende 5 dagen (3). Het dieet zorgt voor een consumptie van ongeveer 400-600 kcal op de “vastendagen”.

Te veel eten op de “voederdag” door toegenomen honger na de “snelle dag” wordt vaak een punt van zorg bij intermitterend vasten. Studies hebben echter geconcludeerd dat deelnemers zelfs na het vasten om de andere dag geen compenserend eten en een hoge mate van verzadiging melden (2).

De 16: 8-methode omvat 16 uur elke dag vasten en het eetvenster beperken tot 8 uur. Dit wordt soms tijdgebonden eten genoemd.

Al deze methoden maken het drinken van ongezoete dranken zoals water, koffie en thee tijdens de vastenperiode mogelijk.

Tijdgebonden eten Tijdgebonden eten is een soort dieet dat zich richt op de timing van eten. Het betekent dat eten beperkt is tot specifieke uren van de dag.

De voordelige biochemische processen geassocieerd met vasten worden geactiveerd zodra opgeslagen energie wordt gebruikt en treden daarom niet op tijdens de voedingsperiode (4). Het beperken van de timing van voedselinname tot een paar uur van de dag kan leiden tot de nuchtere fysiologie na een paar uur stoppen met voeden dagelijks.

Drie varianten van tijdgebonden eten komen het meest voor: 16: 8, 18: 6 en 20: 4. De 16: 8-methode is een typisch voorbeeld. Het bestaat uit een vastenuur van 16 uur en dan een voedingsvenster van 8 uur. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt door niet te eten na het eten en het ontbijt over te slaan.

Studies bij mensen hebben gesuggereerd dat tijdgebonden voeding gewichtsverlies bevordert (5,6). Sommige van deze onderzoeken toonden ook gunstige effecten op nuchtere glucose en LDL- en HDL-cholesterol.

Sommige experts zijn sceptisch over tijdgebonden eten omdat het vaak het ontbijt overslaat (7). Of het overslaan van het ontbijt slecht is of niet, is nog een kwestie van discussie (8).

De metabole effecten van intermitterend vasten Veel van de gunstige gezondheidseffecten van intermitterend vasten zijn afgeleid van een metabole omschakeling van het gebruik van glucose als brandstofbron naar het gebruik van vetzuren en ketonlichamen.

De overgang wordt intermitterende metabole omschakeling (IMS) of glucose-keton (G-naar-K) omschakeling genoemd. Omgekeerde omschakeling, d.w.z. keton-glucose (K-naar-G), treedt op na de onderbreking van vasten en maaltijdinname (9).

Glucose is de primaire brandstof voor de meeste cellen en organen in het lichaam. Zodra glucose onze cellen binnenkomt, wordt het in een reeks metabole reacties afgebroken tot kooldioxide en water, waarbij energie vrijkomt.

Het lichaam kan overtollige glucose opslaan in de vorm van glycogeen, waardoor energie wordt opgeslagen voor later gebruik. Glycogeen bestaat uit lange ketens van glucosemoleculen en wordt voornamelijk gevonden in de lever en skeletspieren. Leverglycogeenvoorraden worden gebruikt om een ​​gezond glucosegehalte in het bloed te handhaven, terwijl spierglycogeenvoorraden voornamelijk worden gebruikt om spieractiviteit te stimuleren (10).

LEZEN  Ferritine Serum Ferritine Hoge en lage ferritine verklaard

De meeste cellen kunnen echter vetzuren gebruiken voor energie. Wanneer de glycogeenvoorraden in het lichaam uitgeput raken, resulteert de afbraak van lichaamsvet (voornamelijk triglyceriden) in een verhoogde beschikbaarheid van vetzuren.

Tijdens het vasten worden triglyceriden afgebroken tot vetzuren en glycerol, die worden gebruikt voor energie. Bovendien zet de lever vetzuren om in ketonlichamen die door de meeste cellen kunnen worden gebruikt om energie te leveren in plaats van glucose.

Wanneer ketonlichamen sneller worden geproduceerd dan het lichaam nodig heeft, hopen ketonen zich op in het bloed, wat resulteert in een aandoening die bekend staat als ketose. Ketose wordt meestal veroorzaakt door een zeer laag koolhydraatverbruik of door vasten.

Omdat veel vetzuren de bloed-hersenbarrière niet kunnen passeren en de hersenen kunnen bereiken, worden de hersenen afhankelijk van ketonlichamen voor energie.

Na bijna een eeuw onderzoek is het wetenschappelijk bewezen dat caloriebeperking de levensduur en de gezondheid verhoogt, en bevordert gezond ouder worden in dieronderzoeksmodellen. en beta-hydroxybutyraat.

Intermitterend vasten

Ketonlichamen worden niet alleen geproduceerd wanneer de glycogeenvoorraden uitgeput raken. In feite worden ze de hele tijd door de lever geproduceerd. Onderzoek wijst uit dat het hart en de nieren liever ketonlichamen gebruiken in plaats van glucose als brandstof.

Om overtollige ketonlichamen af ​​te voeren, gebruikt het lichaam de nieren om ze in urine uit te scheiden en worden ze uitgeademd uit de longen. Tijdens ketose kunnen ketonen gemakkelijk worden gedetecteerd in de urine.

Het genereren van ketonlichamen uit de lever is de normale fysiologische reactie op vasten. Milde ketose (ketonlichaamconcentratie van ongeveer 1 mmol / L) ontwikkelt zich na een vastenperiode van 12 tot 14 uur. Als het vasten doorgaat, blijft de ketonlichaamconcentratie stijgen en piekt met een niveau van 8 tot 10 mmol / L. Beta-hydroxybutyraat is het belangrijkste ketonlichaam dat zich ophoopt.

Ketonlichamen zijn niet alleen brandstof die wordt gebruikt tijdens perioden van vasten of tijdens koolhydraatbeperking. Het zijn ook krachtige signaalmoleculen met significante effecten op de functie van cellen en organen (1).

Ketonlichamen reguleren de activiteit van veel chemische stoffen die de gezondheid en veroudering beïnvloeden. Onderzoekers hebben belangrijke vooruitgang geboekt bij het begrijpen van de signaalfuncties van beta-hydroxybutyraat, waarvan vele cruciale implicaties kunnen hebben voor het beheer van menselijke ziekten zoals diabetes type 2 en de ziekte van Alzheimer (11).

Intermitterend vasten, obesitas en diabetes type 2 Obesitas en overgewicht zijn sterke predisponerende factoren voor de ontwikkeling van diabetes, hart- en vaatziekten en vele soorten kanker.

De eerste klinische studie van het vasten voor de behandeling van obesitas werd uitgevoerd in 1915 (12). De auteurs meldden dat korte perioden van vier tot zes dagen vasten een veilige en effectieve methode waren om het lichaamsgewicht bij zwaarlijvige personen te verminderen.

Veel studies in knaagdiermodellen met obesitas hebben gunstige effecten aangetoond van intermitterend vasten.

Een studie gepubliceerd in 2016 toonde aan dat zwaarlijvige muizen met een vetrijk afwisselend dagschema afwisselend gewicht verloren en verbeterde glucosetolerantie (13). Een andere studie toonde aan dat vasten op andere dagen bij zwaarlijvige knaagdieren de vetophoping in de lever, inflammatoire genexpressie en het risico op kanker verminderde (14).

Studies hebben aangetoond dat bijna alle periodieke vastenregimes kunnen leiden tot enig gewichtsverlies bij de mens (15, 16, 17, 18, 19).

Vroeg in het vasten is het gewichtsverlies snel, gemiddeld 0,9 kg per dag tijdens de eerste week en vertragend tot 0,3 kg per dag in de derde week (20). Dit primaire gewichtsverlies is voornamelijk te wijten aan het verlies van natrium en water,

Een gerandomiseerde studie bij mensen toonde aan dat het 5: 2 dieet-geïnduceerd gewichtsverlies en verschillende metabole parameters verbeterde gedurende een periode van 50 weken (21).

Een in 2017 gepubliceerde pilotstudie toonde aan dat dagelijks intermitterend vasten op korte termijn een veilige en aanvaardbare voedingsinterventie kan zijn bij patiënten met diabetes type 2 en de belangrijkste resultaten, waaronder lichaamsgewicht en nuchtere glucose, kan verbeteren (22).

De voordelen of nadelen op de langere termijn van intermitterend vasten bij mensen met overgewicht of obesitas zijn niet bekend en vormen duidelijk een prioriteit voor verder onderzoek (23).

Intermitterend vasten en hart- en vaatziekten Hart- en vaatziekten, zoals hart- en vaatziekten en beroertes, zijn wereldwijd een veelvoorkomende oorzaak van ziekte en vroegtijdig overlijden. In theorie zullen maatregelen die de bloeddruk, bloedlipiden, insulineresistentie verbeteren en het risico op diabetes en obesitas verminderen, het risico op hart- en vaatziekten verminderen.

Alternate-day fasting in knaagdiermodellen van obesitas is aangetoond dat het de bloedspiegels van cholesterol en triglyceriden verlaagt (24).

Studies bij mensen hebben aangetoond dat vasten op de andere dag het totale cholesterol, triglyceriden en LDL-cholesterol verlaagde (25 26). Verder was de grootte van LDL-deeltjes verminderd. Al deze veranderingen kunnen het risico op hart- en vaatziekten helpen verminderen. Talrijke andere studies bij mensen en dieren hebben vergelijkbare resultaten opgeleverd.

LEZEN  Erectiestoornissen (impotentie) Impotentie uitgelegd

Hoge bloeddruk (hypertensie) is een veel voorkomende medische aandoening die het risico op hartaandoeningen, beroertes en nieraandoeningen verhoogt. Over het algemeen wordt geschat dat ongeveer 20% van de volwassenen in de wereld hypertensie heeft. Het is een van de belangrijkste oorzaken van voortijdige sterfte wereldwijd (27).

Dier- en mensstudies suggereren dat intermitterend vasten de bloeddruk verlaagt (28, 29).

Dierstudies suggereren dat intermitterend vasten kan helpen om het risico op een beroerte te verminderen (30).

Intermitterend vasten en kanker Bijna 90 jaar geleden stelde de Duitse arts Otto Warburg eerst de vraag waarom cellen voedingsstoffen anders consumeren. Hij wist dat normale cellen zuurstof gebruiken om voedsel in energie om te zetten via een proces dat oxidatieve fosforylering wordt genoemd. Maar toen hij kankercellen observeerde, ontdekte hij dat ze er de voorkeur aan gaven hun groei te voeden door glucose te consumeren en af ​​te breken voor energie. Het fenomeen werd “het Warburg-effect” genoemd. De ontdekking ervan legde de basis voor het kankermetabolisme en verdiende Warburg de Nobelprijs in 1931 (31).

Het Warburg-effect houdt in dat, hoewel kankercellen afhankelijk zijn van glucose om hun hoge mate van cellulaire proliferatie te behouden, gezonde cellen kunnen omgaan met glucoseverlies, omdat glucose kan worden vervangen door ketonlichamen en vetzuren als primaire energiebron.

Intermitterend vasten versterkt de stressbestendigheid van gezonde cellen, terwijl kankercellen gevoeliger lijken te worden voor gifstoffen. Bij mensen kan intermitterend vasten een haalbare benadering zijn om de werkzaamheid en verdraagbaarheid van chemotherapie te verbeteren.

Talrijke dierstudies hebben aangetoond dat caloriebeperking en intermitterend vasten het optreden van spontane tumoren bij knaagdieren verminderen (1). Verder kan intermitterend vasten de gevoeligheid van sommige kankers voor chemotherapie verhogen en de bijwerkingen van cytotoxische behandelingen verminderen (32).

Dierstudies suggereren dat meerdere vastencycli mogelijk de werkzaamheid van bepaalde chemotherapie-medicijnen kunnen vervangen of vergroten bij de behandeling van verschillende soorten kanker, zoals borstkanker, melanoom, neuroblastoom, pancreaskanker en colorectale kanker (33).

In tegenstelling tot de meeste kankertherapieën heeft intermitterend vasten alleen milde bijwerkingen, zoals hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, zwakte en gewichtsverlies op de korte termijn bij mensen (34).

Het is van cruciaal belang dat klinisch onderzoek op dit gebied tot in de kinderschoenen te onderstrepen. Lopende en toekomstige klinische studies zullen hopelijk uitwijzen welke kankers en in welk stadium van het kankerproces intermitterende vastenregimes het meest nuttig zullen blijken.

Intermitterend vasten en neurodegeneratieve aandoeningen? Neurodegeneratieve aandoeningen zoals Alzheimer en Parkinson weerspiegelen maar al te vaak de kwetsbaarheid van het zenuwstelsel voor veroudering.

Overmatige ophoping van amyloïde-β (Aβ) in de hersenen wordt gevonden bij patiënten met de ziekte van Alzheimer (34). Aß-klaring werd als cruciaal beschouwd bij de ontwikkeling van de ziekte en het verbeteren van de Aß-klaring kan een doelwit zijn voor behandeling.

Onderzoek heeft aangetoond dat chronisch intermitterend vasten de cognitieve functies en hersenstructuren bij muizen verbetert (35).

Een andere dierstudie toonde aan dat intermitterend vasten lijkt te beschermen tegen de ziekte van Alzheimer bij muizen, hoogstwaarschijnlijk door bescherming tegen Aß-afzetting in de hersenen (36).

Intermitterend vasten

Neuronen in de hippocampus spelen een essentiële rol in cognitieve processen zoals leren en geheugen, en ze zijn vatbaar voor disfunctie en achteruitgang met de leeftijd

Intermitterend vasten induceert een milde stressreactie in hersencellen, verhoogt de activiteit in hippocampale neuronen en produceert van de hersenen afgeleide neurotrofe factor (BDNF). BDNF stimuleert de groei en het onderhoud van synapsen en dendrieten en verhoogt de vernieuwing van neuronale cellen. Deze bevindingen impliceren dat intermitterend vasten een bruikbaar hulpmiddel kan zijn om zieke hippocampale neuronen te helpen vervangen, wat helpt bij de vertraging van sommige neurodegeneratieve aandoeningen (37)

Onderzoek heeft aangetoond dat chronisch intermitterend vasten de cognitieve functies en hersenstructuren bij muizen verbetert (38).

Er is voorgesteld dat intermitterend vasten kan helpen spiermassa te behouden en vetverlies bij gezonde personen te bevorderen. Intermitterend vasten, spiermassa en trainingsprestaties Er is voorgesteld dat intermitterend vasten kan helpen spiermassa te behouden en vetverlies bij gezonde personen te bevorderen. Daarom is tijdgebonden voeding erg populair geworden bij fitnessbeoefenaars.

Eén studie toonde aan dat, in combinatie met weerstandstraining, een 8-uur tijdsgebonden eetvenster bij gezonde mannen resulteerde in een afname van bloedglucose, bloedinsuline en vetmassa met behoud van spiermassa (39).

Een andere studie wees uit dat door weerstand getrainde vrouwen die hetzelfde tijdgebonden voedingsprotocol volgden, een toename van spiermassa en prestaties ervoeren vergelijkbaar met vrouwen in een controledieetgroep die al hun voedsel at binnen een periode van 13 uur per dag (40).

Tijdgebonden voeding lijkt ook de aerobe capaciteit van muizen te verbeteren. Muizen die aten gedurende een tijdsbeperkend voedingsvenster van 9 uur, liepen ongeveer een uur langer mee dan muizen van hetzelfde gewicht die onbeperkte toegang tot voedsel hadden (41).

Er zijn aanvullende onderzoeken nodig om de langetermijneffecten van intermitterend vasten op spiermassa en trainingsprestaties te onderzoeken.

Intermitterend vasten en ontsteking Ontsteking kan zowel acuut als chronisch zijn. Acute ontsteking is de eerste reactie van het lichaam op schadelijke stimuli. Langdurige of chronische ontsteking wordt gekenmerkt door gelijktijdige vernietiging en herstel van het weefsel van het ontstekingsproces.

LEZEN  10 Belangrijke symptomen van depressie

Wanneer ontsteking geschikt is, beschermt het tegen ziekte. Wanneer een ontsteking ongepast is of uit de hand loopt, kan dit ziekte veroorzaken (42).

Tegenwoordig wordt aangenomen dat ontsteking een oorzakelijke rol speelt bij veel chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en veel kankers (43).

Het is bekend dat onze voedingskeuzes de ontstekingsreacties in ons lichaam kunnen beïnvloeden (44).

In een recent gepubliceerde studie ontdekten onderzoekers van de berg Sinaï dat vasten ontstekingen vermindert en chronische ontstekingsziekten verbetert (45). De studie toonde aan dat intermitterend vasten de afgifte van pro-inflammatoire cellen, ‘monocyten’ genaamd, verminderde. Tijdens vastenperioden gaan deze cellen in de ‘slaapmodus’ en zijn ze minder ontstekend dan monocyten bij degenen die werden gevoed.

Adiponectin is een eiwit dat wordt uitgescheiden door vetweefsel. Adiponectin niveaus zijn lager bij zwaarlijvige mensen dan mensen met een normaal gewicht. Lage niveaus van adiponectine worden geassocieerd met ontsteking, lipidenafwijkingen, insulineresistentie en een verhoogd risico op diabetes, coronaire hartziekten en kanker (46).

Eén studie rapporteerde dat vasten in ramadan resulteerde in verhoogde niveaus van plasma-adiponectine en verlaagde niveaus van TNF-α (een eiwit dat ontsteking bevordert) (47).

Intermitterend vasten, levensverwachting en veroudering? Om de effecten van caloriebeperking op de levensduur te begrijpen, is het essentieel om onderscheid te maken tussen gemiddelde levensduur en maximale levensduur. Gemiddelde levensduur is de gemiddelde leeftijd van overlijden in een bevolking, terwijl de maximale levensduur een maat is voor de hoogste leeftijd bij overlijden van een of meer leden van de samenleving.

In 1919 was de gemiddelde levensduur voor mensen geboren in de VS ongeveer 56 jaar. Vandaag is het gestegen tot bijna 79 jaar (48). De maximale levensduur is echter grotendeels ongewijzigd gebleven.

De gemiddelde levensduur is vooral toegenomen vanwege verbeteringen in de volksgezondheid en de gezondheidszorg. De maximale levensduur kan daarentegen alleen worden verhoogd door de snelheid van veroudering daadwerkelijk te verminderen.

Na bijna een eeuw dieronderzoek is wetenschappelijk bewezen dat caloriebeperking de levensduur en de gezondheid verhoogt en gezond ouder worden bevordert. Healthspan is het aantal jaren waarin een persoon in goede gezondheid blijft.

Interessant is dat is aangetoond dat caloriebeperking zowel de gemiddelde levensduur als de maximale levensduur van proefdieren verhoogt (49).

In een van de vroegste studies over intermitterend vasten, gepubliceerd in 1982, werd aangetoond dat de gemiddelde levensduur van ratten met 80 procent toenam op een regime van afwisselend voeden (50).

In een andere studie leefden muizen die één maaltijd per dag kregen, ongeveer 11 tot 14 procent langer toen ze hetzelfde calorie-gehalte kregen als muizen die vrij aten. Dit suggereert dat tijdgebonden voeding niet alleen de metabole gezondheid verbetert, maar ook kan bijdragen aan een lange levensduur zelfs bij afwezigheid van caloriebeperking (51).

Er zijn aanwijzingen dat cumulatieve oxidatieve schade aan macromoleculen, zoals eiwitten, lipiden en DNA, een belangrijke rol speelt bij veroudering. Interessant is dat caloriebeperking zowel de mate van oxidatieve schade als de bijbehorende achteruitgang van functie lijkt te verzwakken (52).

Er zijn aanwijzingen dat intermitterend vasten adaptieve cellulaire reacties oproept die glucoseregulatie en stressbestendigheid verbeteren en ontstekingen onderdrukken (1). Tijdens het vasten lijken cellen resistenter te worden tegen oxidatieve en metabole stress en kunnen ze beschadigde moleculen beter verwijderen en repareren (53).

Bij mensen helpt intermitterend vasten om obesitas te verbeteren, verbetert het de insulineresistentie en lipidenafwijkingen en heeft het een positieve invloed op hypertensie en ontsteking. Het is echter niet wetenschappelijk bewezen dat intermitterend vasten de levensverwachting bij mensen verhoogt.

The Bottom Line Animal studies suggereren dat intermitterend vasten verschillende gezondheidsvoordelen kan hebben. Sommige van deze voordelen, met name de effecten op obesitas, diabetes type 2 en cardiovasculaire risicofactoren, zijn bevestigd in onderzoeken bij mensen.

De populariteit van intermitterend vasten bij het grote publiek staat echter in schril contrast met de lacunes in de gegevens over de klinische voordelen van deze aanpak.

Hoewel kortetermijnstudies veelbelovend zijn, weten we bijvoorbeeld niet afdoende of langdurig vasten op lange termijn veilig of effectief is voor personen met overgewicht of obesitas. Bovendien is het onbekend in hoeverre intermitterend vasten voordelen biedt voor personen met een normaal gewicht.

Tot op heden zijn er geen goed gecontroleerde wetenschappelijke studies geweest om de effecten van langdurig intermitterend vasten op mensen te bepalen.

Hoewel intermitterend vasten verschillende risicofactoren voor hart- en vaatziekten lijkt te verbeteren, zoals hoge cholesterol en hypertensie, is het nog onbekend of dit zich vertaalt in een lager risico op hart- en vaatziekten en verbeterde overleving.

Intermitterend vasten kan een haalbare aanpak zijn om de werkzaamheid en verdraagbaarheid van chemotherapie te verbeteren. Klinisch onderzoek ter evaluatie van het potentieel van intermitterend vasten bij de behandeling van kanker staat echter nog in de kinderschoenen.

Gerandomiseerde studies zijn hard nodig om de mogelijke voordelen van intermitterend vasten verder te beoordelen.