Spierkracht en levensduur – De rol van krachttraining

door alle

Spierkracht en levensduur – De rol van krachttraining

Goede spierkracht wordt geassocieerd met verschillende gezondheidsvoordelen en een lange levensduur. Krachttraining kan een effectieve maatregel zijn om het sterfterisico te verminderen.

Duitse onderzoekers hebben in 2015 een verhalend overzicht gepubliceerd van onderzoeken naar de rol van spierkracht als voorspeller van mortaliteit (5). Veertien epidemiologische studies voldeden aan de studiecriteria, en alle meldden dat een verhoogde spierkracht significant werd geassocieerd met een lagere mortaliteit door alle oorzaken. Hetzelfde patroon werd waargenomen voor cardiovasculaire mortaliteit. De bestaande studies hebben niet aangetoond dat lage spierkracht voorspellend was voor kankersterfte.

Gripsterkte is een eenvoudige en goedkope maat voor de algehele spierkracht. Gripsterkte is een eenvoudige en goedkope maat voor de algehele spierkracht. Het wordt meestal uitgevoerd door een Jamar hydraulische dynamometer die isometrische grijpkracht met uitstekende betrouwbaarheid en reproduceerbaarheid kan meten (6).

De Prospective Urban-Rural Epidemiology (PURE) -studie is een groot, longitudinaal bevolkingsonderzoek uitgevoerd in 17 landen met verschillende inkomens en sociaal-culturele instellingen. Deelnemers aan het onderzoek werden beoordeeld op gripsterkte. De resultaten van dit deel van het onderzoek zijn in 2015 gepubliceerd in Lancet (7).

Gedurende een mediane follow-up van vier jaar werd lage grijpkracht geassocieerd met sterfte door alle oorzaken, cardiovasculaire mortaliteit, niet-cardiovasculaire mortaliteit, hartinfarct en beroerte. Lage grijpkracht was een sterkere voorspeller van alle oorzaken en cardiovasculaire mortaliteit dan systolische bloeddruk.

Er is gesuggereerd dat gripsterkte zou kunnen fungeren als een biomarker van veroudering gedurende de levensloop (8).

De bevindingen uit de PURE-studie suggereren zeker dat de skeletspierfunctie een belangrijk onderdeel is van gezondheid, veroudering en een lang leven.

LEZEN  Melatonine - 15 vragen en antwoorden over melatonine en slaap

Spierkracht en zwaarlijvigheid Hoewel we midden in een obesitas-epidemie zitten, kan de focus op lichaamsgewicht en body mass index (BMI) misleidend zijn.

Natuurlijk zijn er gegevens die een sterk verband aantonen tussen overmatige adipositas en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en vroege mortaliteit (9).

Er is echter substantieel bewijs dat een grotere aerobe conditie het risico op hart- en vaatziekten en overlijden als gevolg van obesitas kan verlagen. In een meta-analyse gepubliceerd in 2014, hadden personen met overgewicht en obesitas vergelijkbare sterfterisico’s als normale personen met een fit gewicht (10). Daarom mag de rol van lichaamsbeweging voor de behandeling van obesitas niet worden gebagatelliseerd (11).

Een recente studie testte het verband tussen grijpkracht, obesitas en mortaliteit (12). Gegevens van 403.199 deelnemers aan de UK Biobank-studie werden in de analyse gebruikt. De mediane follow-up was zeven jaar.

Over het algemeen werd een grotere grijpkracht geassocieerd met een 8 procent lager risico op sterfte. Adipositiematen daarentegen hadden een inconsequente associatie met mortaliteit, hoewel ernstige obesitas (BMI> 35) en abdominale obesitas sterke voorspellers van mortaliteit waren, onafhankelijk van de grijpkracht.

Het mortaliteitsrisico was het hoogst voor mannen en vrouwen met de laagste grijpkracht en de hoogste obesitas-maatregelen. Interessant is dat zwaarlijvige personen met een grotere grijpkracht een lager of vergelijkbaar sterftecijfer hadden in vergelijking met niet-obese mensen met een lagere grijpkracht.

De auteurs van dit zeer interessante artikel trekken drie belangrijke conclusies:

Mannen en vrouwen met een grotere grijpkracht hadden minder risico op mortaliteit, onafhankelijk van adipositas.

algehele spierkracht

Hoewel overtollige adipositas op zichzelf een aanzienlijk risico op sterfte vormt, werd het risico geassocieerd met overtollige adipositas verminderd, hoewel niet volledig geëlimineerd, door grotere gripsterkte.

LEZEN  12 stappen om hoge bloeddruk te diagnosticeren - Hypertensie begrijpen

Over het algemeen bieden de bevindingen dwingende redenen voor het ontwikkelen van interventies en beleid om spierkracht te verbeteren en overmatige adipositas te verminderen om het sterftecijfer te minimaliseren.

Wordt krachttraining geassocieerd met voordelen voor sterfte? Het verband tussen grijpkracht en mortaliteit biedt geen bewijs dat krachttraining de gezondheid en levensduur verbetert. Hoewel de beschikbare epidemiologische gegevens betrouwbaar zijn, kan het niet zeggen of er een oorzakelijk verband bestaat tussen spierkracht en mortaliteit.

Het is duidelijk dat gerandomiseerde onderzoeken naar de effecten van krachttraining op sterfte moeilijk uit te voeren zijn. Er is een groot risico op crossover tussen de groepen. Bovendien zou een uitgebreid onderzoek nodig zijn om te bevestigen of er al dan niet een uitkering bij overlijden is.

In een paper gepubliceerd in 2016, vonden Amerikaanse onderzoekers dat bij een groot cohort van volwassenen van 65 jaar of ouder de mortaliteit door alle oorzaken aanzienlijk lager was bij personen die regelmatig krachttraining deden (13). Dit was waar na correctie voor verstorende factoren.

Daarom verbeteren oudere volwassenen die krachttraining uitvoeren niet alleen hun fysieke conditie, maar ook hun overlevingskans. Net als andere cohortstudies heeft deze studie echter een beperkt vermogen om oorzaak en gevolg te bepalen.

De mogelijke mechanismen achter de effecten van krachttraining Er kunnen verschillende redenen zijn waarom krachttraining en gripkracht worden geassocieerd met een lange levensduur.

Weerstandstraining kan de leeftijdsgebonden afname van spiermassa en kracht (sarcopenie) tegengaan die wordt gekenmerkt door een afname van contractiele eiwitten en overmatige intra-extracellulaire lipidenaccumulatie (14).

Krachttraining verbetert ook de neuromusculaire coördinatie en balans. Dit kan het risico op verwondingen door vallen verminderen, wat vaak een ernstige bedreiging voor de gezondheid van ouderen vormt.

LEZEN  Erectiestoornissen (impotentie) Impotentie uitgelegd

Bovendien verhoogt weerstandstraining de botmassa en mineraaldichtheid en verlaagt het het risico op osteoporose, een wereldwijd probleem voor de volksgezondheid.

Er zijn aanwijzingen dat skeletspieren in veel opzichten werken als een endocrien orgaan. Skeletspiercellen produceren cytokines (myokines) die kunnen helpen om ontstekingen te bestrijden en een normale lichaamsfunctie te behouden. Daarom kunnen myokines bijdragen aan door inspanning geïnduceerde bescherming tegen verschillende chronische ziekten (15).

Krachttraining kan ook cardiovasculaire risicofactoren verbeteren, zoals bloeddruk, bloedlipiden en insulineresistentie.

De Take-Home Message Er is overweldigend bewijs dat spierkracht en krachttraining gepaard gaan met verschillende gezondheidsvoordelen en een verhoogde levensverwachting.

Oudere volwassenen die krachttraining uitvoeren, verbeteren niet alleen hun fysieke conditie, maar ook hun overlevingskans.

Zwaarlijvige personen met een grotere spierkracht hebben een lager risico op mortaliteit, onafhankelijk van adipositas.

Weerstandstraining gaat de leeftijdgerelateerde achteruitgang van spiermassa en kracht tegen, verbetert het evenwicht en de coördinatie en vermindert het risico op osteoporose.

Krachttraining kan ook de insulineresistentie verminderen en de bloeddruk en bloedlipiden verbeteren.